Biznes

Przekształcanie spółki – jak je zaplanować i przeprowadzić?

Decydując się na zmianę formy prawnej posiadanej spółki, należy odpowiednio zaplanować tę czynność. Sam zabieg także wymaga stworzenia planu przekształcenia, składającego się między innymi z projektu oświadczenia o przekształceniu przedsiębiorcy, wyceny posiadanych aktywów i pasywów czy sprawozdania finansowego. Jak dokładnie zaplanować przekształcenie spółki i o czym bezwzględnie pamiętać?

Zasady przekształcania spółek

Zacznijmy od tego, jakie spółki można przekształcić i po co właściwie dokonuje się zmian prawnych. Polskie prawo umożliwia przekształcanie tylko i wyłącznie spółek prawa handlowego, a więc spółek akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością, jawnych komandytowych, komandytowo – akcyjnych, partnerskich, a także cywilnych. Warto jednak pamiętać, że spółka nie może znajdować się w upadłości ani likwidacji. 

Przekształcając spółkę, zmienią się jedynie jej formą prawną, a na życzenie właścicieli zmiany mogą obejmować także nazwę.  To, że podmiot prawny zmienił swoją formę, nie ma żadnego wpływu na wcześniejsze ustalenia i umowy podpisane z kontrahentami. Bardzo często zmiany te wynikają z prężnego rozwoju firmy i niewystarczających możliwości wcześniejszego podmiotu.

Co lepiej zrobić – przekształcić spółkę czy założyć nową?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić co lepiej zrobić, nowiem potrzeby każdej ze spółek są inne. Nie da się jednak ukryć, że proces założenia nowej spółki jeśli czynnością znacznie szybszą, aniżeli składanie wniosku o przekształcenie już istniejącej firmy. Jednak nie zawsze czas jest najważniejszym wyznacznikiem dla przedsiębiorców.

Jeśli Twoja spółka posiada ugruntowaną pozycję na rynku i od lat współpracuje z tymi samymi kontrahentami, decyzją o jej zamknięciu i założeniu nowego podmiotu wiąże się z koniecznością zawierania nowych umów, zezwoleń czy koncesji.

Pamiętaj o finansach – wybierz zaufane biuro rachunkowe w Warszawie

Wraz z przekształceniem formy prawnej spółki bardzo często zmienia się także sposób rozliczania. Samodzielne zagłębianie się w tajniki księgowości nie tylko pochłania wiele czasu, lecz także wiąże się z ryzykiem popełnienia błędów. Aby mieć pewność, że finanse Twojej nowej spółki są pod kontrolą, należy pamiętać o wyborze dobrego księgowego. Niewątpliwie musi być to firma, która dysponuje wykwalifikowanym, posiadającym doświadczenie zespołem. 

Dobre biuro rachunkowe w Warszawie indywidualnie podchodzi do każdego klienta, dzięki czemu zyskujesz nie tylko pewność, że wszelkie formalności zostały dopełnione, ale także opiekę dedykowanego księgowego, który w każdej chwili odpowie na Twoje pytania.

Related posts

Karta Informacyjna Przedsięwzięcia – co to za dokument? Kiedy jest wymagany?

Transport door-to-door — czy warto z niego korzystać

Dlaczego inwestycja w zaawansowany sprzęt medyczny jest kluczowa dla szpitali?